تبلیغات
* - Mafia II: سفر به بهشت گمشده !

Mafia II: سفر به بهشت گمشده !

نویسنده :hamed pc
تاریخ:شنبه 14 فروردین 1389-10:27 ب.ظ

 

 Mafia II : سفر به بهشت گمشده !

بدون شك Mafia یكی از بهترین Open-World های تاریخ بود كه گیم پلی اعتیاد آور آن با داستان سنگین و سبك قدیمی آن توانست بسیار موفق عمل كند.



با تشكر از خانم الیزابت توبی ، مدیر روابط خارجی 2K ، سفری می كنیم به بهشت گمشده ، یعنی Empire City .





Gabellotti (پیش كارها):



كلاهم را كمی كج می گذارم. یقه كتم را صاف می كنم و سیگاری كه عمو لویجی از سیسیل برایم فرستاده روشن می كنم. راننده ماشین آهنگ China Town را در رادیو گوش می دهد و من از صندلی عقب ساختمانها بلند شهر را نگاه می كنم. سعی می كنم خیلی آرام به نظر برسم چون قرار است به جایی سفر كنم كه پدرخوانده را ببینم. بطری كوچك مشروب را كه داخل جیب كتم هست بر می دارم و جرعه ای می نوشم. به جمله "Morte Ai Francesi Italia Anela " فكر می كنم. فرقی نمی كند كه اولین كلمه این جمله در كنار هم چه معنی می دهد ، مهم این است كه قرار است پیشنهادی به من شود كه نتوانم آن را رد كنم !.





روز اول: به سلامتی روزهای گذشته !



فرض كنید سوار بر یك ماشین زمان شده ایم. این بار با Denby Grace (تهیه كننده) و Jack Scalici(كارگردان اجرایی) به گذشته Mafia می رویم .





Mafia II یك Sequel است ، ولی می توانید برای كسانی كه تازه با این عنوان آشنا شده اند یك معرفی كلی از Mafia و اینكه به طور كلی راجع به چه هست توضیح دهید ؟



Denby Grace :در كل این بازی یك اكشن جنایی است !. به طور كلی این بازی یك داستان بزرگ سالانه با صحنه های سینماتیك جذاب است . ما می خواستیم به مخاطب این امكان را بدهیم كه عضوی از یك خانواده مافیایی بزرگ باشد و آن را حس كند. فیلم هایی مثل Sopranoes ، Goodfellas و The Departed تاثیر زیادی روی ساخته ی ما و جایگاهی كه الان دارد ، داشته اند.



این بازی در یك دوره ی كاملا معتبر بین دهه 40 تا 50 اتفاق می افتد. ما فكر می كردیم این یك تجربه فوق العاده خواهد بود كه هیچ كس تا به حال به این شكل آن را ندیده . نمیدانم چه فكری می كنید ... جك نظر تو چیه ؟



Jack Scalici : واقعا موافقم. مخصوصا با سالی كه این بازی در آن اتفاق می افتد. چون این دوره ، در واقع زمانی بود كه آمریكا تغییرات زیادی داشت. در آن زمانها جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد. عواقبی بعد از آن جنگ وجود داشت و این دوره ، دوران انفجار تكنولوژی و فرهنگی برای آمریكا بود. كسی كه این بازی را انجام می دهد از یك انسان معمولی به یك مافیایی تبدیل می شود و این تغییرات همه به خاطر امریكا است... در واقع امریكا او را تغییر می دهد.





به عنوان یك ادامه ، Mafia II واقعا پای خود را فراتر از نسخه یك گذاشته. وقتی تصمیم گرفتید این بازی را بسازید ، چه چیزهایی را می خواستید از نسخه قبل با خود همراه داشته باشید و چه چیزهای جدیدی برای ابداع داشتید ؟ قبل از ساخت بازی می خواستید چه چیزهایی را تغییر بدهید ؟ به طور كلی در مورد Mafia I صحبت كنید.



Jack Scalici : خب Denby تو این یكی رو جواب بده ، چون روی نسخه اول هم كار كرده ای.



Denby Grace : حتما. خب Mafia I توسط Gathering منتشر شد كه آن زمان زیر مجموعه ای از Take-Two بود. الان كه فكر می كنم ، می بینیم نسخه اول در سال 2002 فوق العاده بود ، چون این بازی واقعا كاری متفاوت كرد و داستان سرایی بی نظیری را همراه داشت. Mafia I یك عنوان بزرگسالانه بود كه داستان آن خیلی جدی پیش می رفت. ما می خواهیم همان كار را در Mafia II هم انجام بدهیم.



فكر كنم یكی از جذاب ترین قسمتی كه Mafia I داشت ، زمان وقوع آن بود. بازی در قرن بیستم اتفاق می افتاد و نه مربوط به جنگ جهانی دوم بود و نه ربطی به جنگ جهانی اول داشت.



اولین چیزی كه ما در ساخت Mafia II در نظر داشتیم ، خلق یك گیم پلی و داستان جدید بود كه هیچ ربطی به نسخه اول نداشته باشد. اگر به خاطر داشته باشید تمام شخصیت های Mafia I در پایان مردند و داستان جای دنباله ای باقی نگذاشت. پس ما سریعا یك داستان جدید با دوره ای جدید نوشتیم كه Dan Vavra نویسنده ارشد بازی یك داستان جدید و البته اورجینال خلق كرده.



چیز دیگری كه می خواستیم تغییر دهیم رانندگی بود. اگر از طرفدارهای نسخه قبل باشید ، مطمئنم با من هم عقیده اید كه رانندگی در نسخه یك زیاد جذاب نبود. سرعت ماشین ها بسیار كم بود و ما تصمیم گرفتیم در نسخه دوم چاره ای بی اندیشیم. از آنجایی كه بازی در دهه 40 و 50 می گذرد ، مسلما ماشین ها بسیار سریع تر از قبل شده اند . چیز دیگری كه از نسخه اول تغییر دادیم ، پلیس ها بودند. دیگر همانند گذشته پلیس ها شما را به خاطر رد كردن چراغ قرمز تعقیب نمی كنند. در نسخه اول اگر خلاف كوچكی می كردید تمام پلیس ها انگار كه شما خلاف كار ترین آدم روی زمین هستید به دنبالتان می آمدند. در Mafia II پلیس ها مانند نسخه قبل سختگیر نیستند.



چیزی كه چند سال پیش در Mafia I كمی آزار دهنده بود ، ماموریت های گاه گنگ و نامعلوم بازی بود. در نسخه اول بسیاری از مردم حین بازی كردن گم می شدند و نمی دانستند چه كار كنند و مسلما استفاده از Walkthrough بسیار زیاد شده بود. در Mafia II هدف ها و ماموریت های شما سر راست تر است . البته هنوز هم درجه سختی Mafia همانند گذشته است ولی كمی منطقی تر شده.



Mafia I برای PC ساخته شده بود ، ولی در سال 2004 برای كنسول ها هم پورت شد كه نتیجه جالبی نداشت. در این شماره بازی در هر سه پلتفرم عالی كار شده.





Jack از دید تو ، وقتی Mafia II را طراحی می كردی چه چیز بیش از همه برایت مهم بود ؟



Jack Scalici : وقتی من مافیا را بازی می كردم هنوز به استخدام Take-Two در نیامده بودم . چیزی كه در Mafia I خیلی درخشان بود داستان سینمایی و بزرگ سالانه ی آن بود. فكر می كنم هسته ی اصلی كه ما از Mafia I به Mafia II آوردیم دقیقا همین داستان بود.





خب شما می گوید كه Mafia I هیچ جایی برای دنباله نداشت ، ولی آیا در Mafia II اشاره های ریزی به نسخه قبل شده كه طرفدارهای بازی متوجه آن شوند ؟



Jack Scalici : بله. اگر یكی از طرفدارهای Mafia I باشید ، ما نكته های ریزی در مورد آن در Mafia II گذاشته ایم. ولی اگر نسخه اول را بازی نكرده باشید متوجه آنها نمی شوید.



Denby Grace : دقیقا همانطور است كه جك گفت. در حقیقت فكر كنم چیزی كه ما از نسخه اول بیشتر به Mafia II وارد كردیم روح آن بازی بود. همان جادوها و احساسات نسخه یك در این شماره هم وجود دارد. وقتی نسخه دوم را بازی كنید متوجه می شوید كه این عنوان شبیه هیچ بازی دیگری نیست ولی همان حس Mafia I را به شما می دهد.



هنوز هم صحنه های سینمایی عظیم ، شخصیت پردازی فوق العاده عمیق هم در این شماره است. واقعا حس خواهید كرد كه جزئی از زندگی شخصیت ها هستید و بر سرنوشت آنها اثر می گذارید.





چه كسانی Mafia II را می سازند. به غیر از Denby كه نسخه اول را هم ساخته ، اعضای تیم قبلی هنوز هم هستند ؟



Denby Grace :سازنده ی Mafia II كمپانی 2K Czech است كه قبلا با نام Illusion Softworks شناخته می شد. هسته اصلی تیم همان ، گروه قبلی است . در پایان دهه 90 ما 21 نفر بودیم كه در حال حاظر به چند صد نفر تبدیل شده ایم. این نسخه با توجه به این كه برای سه پلتفرم جدا طراحی می شود ، بسیار سنگین تر از قبل است.





جك می تونی از روند ساخت بازی و كار در یك استودیو واقعی برای ما بگویی؟



كار در كنار چنین تیمی فوق العاده است. تكنولوژی كه آنها در این شماره استفاده می كنند بسیار فراتر از تكنولوژی نسخه اول است. مثلا صحنه های سینمایی بازی كه اصلی ترین بخش قسمت اول بود این بار با تكنولوژی فوق العاده ای در دست ساخت است.





پایان روز اول




به تندی یك پیتزای سیسیلی



ظهر گرمی است. الان هیچ چیز به اندازه یك غذای ایتالیایی دست اول نمی چسبه. از چند نفر در مورد یك رستوران خوب می پرسم ، جالبه همه رستوران Deli رو معرفی می كنند. سوار بر تاكسی به این رستوران می روم. یك پیتزای تند سیسیلی با یك مشروب 20 ساله سفارش می دهم. غذای فوق العاده ای است. سس كچاپ آن محشر است . صاحب رستوران می گوید به این سس در سیسیل "كالوچی" می گویند.





Deli: سرو یك پیتزا



یكی از مردمی ترین مكانهای Empire City همین مكان است. میتوانید وارد رستوران شده ، روی صندلی بشینید و غذای مورد علاقه تان را سفارش دهید . حتی میتوایند آهنگ مورد علاقه خودتان را در Jukebox گذاشته و از آن لذت ببرید.



اینجا جایی بود كه یك غذای داغ سیسیلی خوردم.





Deli : چند روز بعد از ضیافت



در كارت پستالی كه برای دایی وینچنزو فرستاده بودم از رستوران Deli هم نوشتم . از غذای خوشمزه آن تا مكان جالب رستوران كه دید زیبایی از Empire City داشت به وینچنزو گفتم.



متاسفانه چند روز بعد مثل این كه صاحب رستوران پول ماهیانه ای كه بابت محافظت به یكی از خانواده های مافیایی پرداخت می كرده را نداده و همین قضیه ماجرای بدی را به وجود آورده بود.



من به شخصه این حادثه رو ندیدم ولی مردم می گویند مافیا به رستوران حمله كرده و تمام مردم ، صندلی ها و كلا دكوراسیون رستوران را مورد حمله قرار داده. از كوچكترین فنجان روی میز گرفته تا گردن كلفت ترین آدم رستوران همه مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.



رستوران Deli همانند بار سالیری در Mafia I خیلی مكان مهمی است كه این طور خراب شده. در طول بازی ممكن است بارها با چنین صحنه هایی بر بخورید كه مكانی به علت نپرداختن ماهیانه با خاك یكسان شده.





روز دوم: نگاهی عمیق تر به داستان





كمی در مورد Vito شخصیت اصلی بازی به ما می گوید؟ قرار است در نقش او چه كارهایی را انجام دهیم ؟



Jack Scalici:خب ، ویتو یك آدم معمولی است . پدر و مادر او ، ویتو را در بچگی اینجا رها كردند و در سیسیل زندگی می كنند. او در حالی كه یك مهاجر است ، به عنوان یك جوان امریكایی رشد می كند. در ابتدا پول زیادی ندارد . پدر و مادر او همیشه كار می كردند ، و ویتو و خواهرش در فقر به دنیا آمدند ، و این مهم ترین پایه در رشد او است ، چون ویتو از هیچ چیز شروع می كند و پول دار می شود.





ما ویتو را در تریلرهای زیاد دیدیم. آیا او همیشه یك عضو و فردی عادی در خانواده مافیایی باقی می ماند ؟



Jack Scalici : خیر. ویتو همانند بقیه در ابتدا در درجه ای پایین برای خانواده كار می كند . حالا شما باید وفاداری خود را نشان دهید و آرام آرام رشد كنید. اما ویتو كسی نیست كه خیلی آرام ترقی كند. او خودش را در موقعیت هایی قرار می دهد كه كارهای می تواند انجام دهد كه دیگر اعضای خانواده نمی توانند و همین باعث می شود كه خیلی سریع در خانواده رشد كند.





می توانید در مورد خانواده های مافیایی این شماره اطلاعاتی به من بدهید ؟



Jack Scalici : ما سه خانواده در این شماره داریم. Falcone ، Vinci و Clemente . خانواده Clemente جدا از دیگران كار می كنند ؛ آنها بزرگترین خانواده شهر هستند و Falcone و Vinci كوچكتر هستند كه البته سعی دارند بیشتر رشد كنند. این خانواده ها تفاوت زیادی ندارد و این چیزی بود كه ما از ابتدا می خواستیم.





می توانید در مورد دوست ویتو ، یعنی Joe Barbaro صحبت كنید. آیا ویتو دوستان دیگری هم پیدا می كند ؟



:Jack Scaliciویتو و جو از بچگی در محله های فقیر با هم بزرگ شده اند. ویتو باهوش تر بوده ولی جو قوی تر و بزرگتر و ویتو را زیر پروبالش نگه داشته. ویتو و جو هر دو اصلیتی سیسیلی دارند . جو همیشه در دردسر می افتد و فقط هم با ویتو كار می كند . جو كسی است كه شما را به هرچی كه می خواهید می رساند... او در واقع بهترین دوست شما است.



Denby Grace : رابطه ویتو و جو در پشت داستان یكی از بدنه های اصلی است. این دو در واقع دو شخصیت متفاوت هستند كه هدف و بلند پروازی یكسانی دارند. این دوستی خیلی برای ما در داستان هیجانی بود ، شما با كسی همراه می شوید كه در طول داستان به آن اهمیت می دهید.





شما گفتید كه بازی بین دهه 40 و 50 سپری می شود. چه تفاوتی بین این دو دهه وجود دارد ؟



Denby Grace : این دو دهه تفاوت های زیادی با هم دارند. دهه 40 زمانی است كه به تازگی جنگ در آن پایان یافته و فقر زیادی در آن هست. مردم غذا برای خوردن ندارند و ما ركودی كه امریكا پس از جنگ داشته را به وضوح میبینیم.



ولی در دهه 50 در واقع یك انفجار اتفاق می افتد. همه چیز تغییر می كند . این دهه در واقع دهه تولد تكنولوژی است. تلوزیون ساخته می شود. ماشین ها بیشتر به راحتی و لوكس بودن تمركز كرده اند تا صرفا حمل و نقل. تمام این عوامل در بازی تاثیر دارند. جك چیزی برای اضافه كردن داری ؟



Jack Scalici : نه ، با هرچیزی كه گفتی موافق هستم. در زمان جنگ تلوزیون بود ولی به علت وجود جنگ برنامه ی خاصی نداشت. شما نمی توانستید ماشین زیادی بخرید چون دولت به آهن برای جنگ نیاز داشت. مردم در جیره بندی بودند و غذا كم بود.



در دهه 50 همه چیز تغییر می كند. این دهه دوران طلایی آمریكا است. تلوزیون پیشرفت می كند. این دوره زمانی است كه Rock and roll متولد شد. ما تغیرات زیادی را بین این دو دهه در Mafia II مشاهده خواهیم كرد.





داستان های كوچك و فرعی در كنار سناریو اصلی وجود دارد ؟



Denby Grace : داستان اصلی مربوط به ویتو است و هرچیزی در بازی به ویتو و جو ربط دارد. حتی گذشته ی ویتو هم در بازی وجود دارد و به قولی ما داستانهای فرعی مربوط به این شخصیت داریم. جك چه تعداد كركتر اصلی و فرعی در بازی داریم ؟



Jack Scalici : فكر كنم 150 كركتر داریم كه صحبت می كنند. تعداد بیشتری هم هستند كه صحبت نمی كنند و جزو پس زمینه داستان هستند. 20 كركتر در بازی وجود دارد كه خیلی نقش پررنگی دارند .





در آخرین تریلری كه از Mafia II دیدیم ، مونتاژی از تمام اكشن بازی بود. آیا این چیزی است كه مخاطب در بازی خواهد دید و در مورد صحنه های خنده دار Mafia II هم صحبت كنید.



Denby Grace : گیم پلی كه در نمایش ها دیدید یك نمونه خوب از چیزی است كه مردم از Mafia می خواهند. ماشین سواری همراه با تیراندازی و نبردهای سنگین چیزی است كه در مافیا می بینیم.



Jack Scalici : در یكی از تریلر ها رابطه عاطفی ویتو و مادرش را می بینیم و می بینیم كه دوستهای ویتو به او می خندند ، این قسمت كمی از طنز كوچك را نشان می دهد كه البته داستان ما یك داستان جدی است ، نه یك كمدی ، ما نمی خواهیم چیزی بسازیم كه شما بخندید.



پایان روز دوم






هارمونی از جنس هفتاد سال پیش






داخل كافه ای در Empire City می شوم. Jukebox را روشن می كنم و آهنگ دلخواهم را می گذارم. قهوه ای سفارش می دهم و سیگاری دود می كنم. دود تمام فضا را گرفته و همه مشغول صحبت كردن هستند. موسیقی همچنان پخش می شود و همه خوشحال هستند. دستم را داخل جیب كتم می كنم ، بسته پولی را كه گرفته ام لمس می كنم و لبخندی روی لبهایم می نشیند. پیك بعدی را سریع بالا می روم و هماهنگ با آهنگ ، شروع به خواندن می كنم.





اندر حكایت دست نوشته های Mark Zavrel



موسیقی برای ما خیلی مهم است و قبل از هر كاری ابتدا موسیقی را میسازیم. Mafia II متكی به انتقال احساسات از طریق صحنه های سینمایی است ؛ پس موسیقی كه آن را همراهی كند خیلی روی مخاطب و حتی خود ما تاثیر می گذارد. به خاطر همین هیچ گاه از موسیقی الكترونیكی استفاده نكرده ایم و دپارتمان موسیقی ما یكی از بزرگترین گروهای موسیقی كل دنیا است.



موسیقی دانهای گروه FILMharmonic Orchestra Prague می نشینند و شروع به نواختن می كنند. از همین ابتدا دو چیز را كشف می كنیم. یكی این كه این گروه فوق العاده با استعداد و حرفه ای هستند . دوم این كه موسیقی و تم های زده شده توسط این گروه فراتر از هر گروه موسیقی و موزیك های الكتریكی است. انقدر موسیقی جذاب است كه می خواهم گریه كنم... .



موسیقی Mafia II هزاران بار بهتر از نسخه قبل است و وقتی با داستان همراه می شود ، فوق العاده زنده به نظر می رسد.





روز سوم: نوشتن یك بازی سینمایی





آیا Mafia II به نسخه اول ربط دارد و یا اینكه این دو داستان كاملا متفاوت هستند؟




Jack Scalici : از آنجایی كه همه شخصیت های نسخه یك مردند. پس این نسخه یك داستان كاملا جدا دارد كه البته اشاره هایی به نسخه قبل شده كه فقط Fan ها ی بازی می توانند آنها را بفهمند.





بزرگترین منبع الهام Mafia II چیست ؟



Daniel Vavra داستان این نسخه را نوشته كه خیلی غنی كار شده. دنیل بیشتر داستان را از روی واقعیات نوشته و البته فیلم ها و كتاب های متفاوتی هم منابع الهام او بوده اند.







داستان بازی بارها نوشته شد و بسیار باز خوانی شده. قصد شما از این كار چه بوده ؟



داستان و سناریو ما همانند یك فیلم چندین بار بازبینی شده و فوق العاده غنی است. به طور معمول فیلم های بزرگ 100 تا 120 صفحه سناریو دارند كه اگر فیلم خیلی طولانی باشد ممكن است به 150 صفحه هم برسد ، چیزی مثل Lord Of The Rings . در حال حاظر سناریو ما چیزی بیش از 800 صفحه است . نكته جالب در مورد داستان این است كه Daniel Vavra داستان Mafia II را دقیقا بعد از Mafia I نوشت كه چیزی حدود هفت سال نوشتن این داستان طول كشید.


Denby بیشتر به گیم پلی بازی توجه می كرد، ولی من تمركز اصلیم روی داستان بود. پس وقتی با دنیل نشستیم و داستان را مرور كردیم و با بخش اروپای 2K صحبت كردیم. چیزی كه دنیل نوشته بود نیازمند یك فیلم بود ، داستان آنقدر زیاد و غنی بود كه امكان نداشت در یك بازی جای بگیرد ، پس ما تصمیم گرفتیم حداكثر Cut-Scene كه در بازی قرار می دهیم 5 دقیقه باشد و قرار شد تمام داستان حین بازی كردن روایت شود.






داستان اصلی در چك نوشته شد. چطور سناریو را از Daniel Vavra می گرفتید و با زبان دیگر وارد دنیای بازی می كردید؟



دنیل در چك زندگی می كند و خیلی خوب انگلیسی صحبت می كند ، ولی خیلی دوست داشت داستان را به زبان چك بنویسد. پس ما این هیولا را در زبان چك داشتیم و كسی را برای ترجمه ی آن استخدام كردیم. جالب اینجا است كه زبان انگلیسی كه در چك آموزش داده می شود در واقعه بریتانیایی است ، پس زبان انگلیسی كه در نیویورك صحبت می شود در انگلیسی اینجا نیست. سناریو پس از ترجمه دوباره به دست دنیل می رسید و او این دو را با هم هماهنگ می كرد.. در حال حاضر ما 75000 كلمه را از انگلیسی بریتانیایی دوباره به انگلیسی بروكلینی (در اینجا ما این طور صدایش می كنیم) ترجمه كردیم.



من به شخصه می توانم داستان بنویسم ، ولی داستان من در یك بازی متوسط استفاده خواهد شد ، در حالی كه ما می خواستیم حتی فراتر از هالیوود برویم. Daniel Vavra فوق العاده است و ما واقعا كسی را پیدا نكردیم به پای او برسد ، پس من به دنیل گفتم :"میدونی چیه ، اصلا خودم توی نوشتن داستان كمكت می كنم". دنیل داستان را می نوشت و از آنجایی كه من در نیویورك زندگی كرده ام ، آن را ویرایش می كردم. 6 ماه كامل من همراه با دنیل روی سناریو پایانی كار می كردیم.





نوشتن داستان مراحل فرعی چطور بود ؟



این بازی یك Sand Box است و شما می توانید از نقطه A هر طور كه می خواهید به نقطه ی B بروید. تفاوت هایی در نحوه انجام ماموریت های شما است. وقایعی در دهه 1940 اتفاق می افتد كه می تواند روی صورت كلی دهه 1950 اثر بگذارد.







پایان روز سوم







جایزه ای برای یك خانواده مافیایی



Mafia II توانست در Gamescom سال 2009 جایزه ی بهترین نمایش را ببرد. همچنین 2K Czech به عنوان بهترین سازنده ی بازی به كشورشان یعنی چك بازگشتند.





خداحافظی با بهشت گمشده



در حالی كه آفتاب غروب می كند ، سیگارم را زیر پایم له می كنم و با یك تاكسی به فرودگاه برمیگردم. آسمان خراش های بلند شهر اجازه نمی دهد غروب آفتاب را ببینم. تاكسی همچنان به سمت فرودگاه حركت می كند و چشمهایم كم كم سنگین می شوند. سرانجام می خوابم و سفرم به پایان می رسد.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
What do you do for a strained Achilles tendon?
دوشنبه 16 مرداد 1396 12:37 ق.ظ
Howdy would you mind stating which blog platform you're
using? I'm going to start my own blog in the near future but
I'm having a hard time selecting between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
The reason I ask is because your design seems different then most blogs and
I'm looking for something unique.
P.S Apologies for being off-topic but I had to ask!
albatooman.jimdo.com
یکشنبه 25 تیر 1396 01:42 ق.ظ
Great blog right here! Additionally your site loads up
very fast! What host are you the use of? Can I am getting your associate link in your host?

I want my web site loaded up as quickly as yours lol
foot pain gabapentin
پنجشنبه 22 تیر 1396 09:45 ق.ظ
My brother suggested I would possibly like this blog.
He used to be totally right. This put up truly
made my day. You cann't consider simply how so much time I had spent for this info!
Thank you!
BHW
جمعه 1 اردیبهشت 1396 02:10 ق.ظ
Hey there! Do you know if they make any plugins to safeguard
against hackers? I'm kinda paranoid about losing everything I've
worked hard on. Any tips?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر